Hoyo de Monterrey

Hoyo de Monterrey is nauw verbonden met de naam José Gener. Don José Gener y Batet was een Spanjaard uit een vooraanstaande Catalaanse familie. Op 13-jarige leeftijd emigreerde hij in 1831 naar Cuba en deed zijn eerste ervaringen op in de tabaksindustrie op de plantage van zijn oom in de Vuelta Abajo. Later bood hij aan om het geld voor zijn eigen fabriek te verstrekken. José Gener aanvaardde en opende rond 1850 een fabriek in Havana. Daar creëerde hij een nieuw merk, de “La Escepción”.

Het merk was zo succesvol voor Gener dat hij rond 1860 de plantage “Hoyo de Monterrey” in de buurt van de stad San Juan y Martínez in de Vuelta Abajo kon kopen. Een van de grote Vegas Finas de Primera, de plantage is nu toegankelijk via een uitgebreide smeedijzeren poort op het belangrijkste plein van de stad, met de inscriptie ‘Hoyo de Monterrey’. José Gener 1860” is bijgevoegd. Vega was toen al een van de plantages waar de beste tabak van Cuba werd verbouwd.

Overigens betekent ‘Hoyo’ ‘vallei’ en beschrijft in dit geval de lage ligging van de plantage aan de vruchtbare oevers van de San Juan y Martínez-rivier. José Gener was de eerste die de naam van zijn Vega gebruikte als merknaam voor zijn sigaren. Hij liet het merk in 1865 registreren. De Hoyo de Monterrey was ook meteen een succes op de internationale markt. José Gener keerde in 1895 terug naar Spanje en stierf daar in 1900. Zijn dochter Lutgarda Gener nam het bedrijf over. Op het moment van zijn dood was de fabriek “Hoyo de Monterrey” de grootste in Cuba met meer dan 350 arbeiders. Na de dood van Gener haperde de sigarenhandel en concentreerde de familie zich meer op de suikerhandel dan op tabak. In 1931 werd het merk samen met La Escepción verkocht aan het bedrijf “Fernández Palacio y Ca.”, waarvan de eigenaren Ramón Fernández en Fernando Palacio bekend werden door de merken Punch en Belinda. Samen met deze twee merken bleef “Hoyo de Monterrey” een populair merk voor en tijdens de revolutie. Ook na de revolutie werd de “Hoyo” zonder onderbreking geproduceerd.

Helaas zijn in de loop der jaren veel legendarische formats stopgezet. Bijvoorbeeld de Monterrey. Een diademas welke, zoals vandaag de dag nog steeds gebruikelijk is bij dit machtige en zeldzame Perfecto-format, werd verpakt in aluminiumfolie en afzonderlijk werd gepresenteerd in een klein doosje met schuifdeksel. Het formaat werd in 1980 uitgefaseerd en werd vervangen door de Particulares, een A-formaat sigaar (RM 47, 235 mm). Het werd ook aangeboden in individuele kistjes, maar zonder aluminiumfolie.

Hoyo de Monterrey Ediciones Limitadas
De Particulares, stopgezet in 1987, werd in 2000 nieuw leven ingeblazen als een van de eerste Edición Limitadas, zo succesvol dat in 2001 een nieuwe editie werd geproduceerd, beide in de klassieke verpakking, vijf individuele dozen in een doos met scharnierend deksel.

Verdere Ediciónes Limitadas volgden in 2003 (Piramides) en 2004 (Epicure Especial, aangenomen als een permanent formaat in 2009), de 2007 Regalos en 2011 Short Hoyo Piramides waren net zo begeerd als ze snel uitverkocht waren.

De Colección Habanos 2003, een bijzondere humidor in boekformaat met 20 extraveganza, dubbele robustas met een ringmaat van 50 en een lengte van 180 mm, is inmiddels uitverkocht en een gewild verzamelobject. Ook moeilijk te vinden is de speciale humidor uit 2004, gelimiteerd tot 500 stuks, met 50 Gran Piramides en 50 stuks van de nieuw gelanceerde Monterrey Diademas.