Romeo y Julieta werd in 1850 geïntroduceerd door Inocencio Álvarez Rodríguez en José “Manin” García. In 1873 werd het merk officieel geregistreerd. De naam komt, hoe kan het ook anders, van het beroemde tragische liefdesverhaal van William Shakespeare. De tragedie was destijds een van de favoriete werken van de torcedores, die tijdens hun werkuren voorgelezen werd door de “Lectores de Tabaquerías”.
Het merk is oorspronkelijk opgericht om sigaren te produceren voor de binnenlandse markt. Het bereikte zijn huidige wereldfaam pas onder leiding van José Rodríguez Fernández, beter bekend als “Don Pepin”, die het merk in 1903 kocht. Dankzij zijn inspanningen en vaardigheden als zakenman werd Romeo y Julieta in slechts een paar jaar tijd ’s werelds toonaangevende merk. In de tussentijd omvatte het portfolio meer dan 40 verschillende formaten, waaronder twee andere Julietas No. 2, ook genoemd naar grote staatslieden, de Prins van Wales en Clemenceau, die haar naam ook op een gouden ring droegen. Helaas worden beide tegenwoordig niet meer geproduceerd en zijn ze slechts uiterst zelden te vinden.
Voor het 125-jarig jubileum van het merk werden 125 hoogwaardige speciale humidors vervaardigd, elk met 25 Romeo’s, een Perfecto en 25 Exhibition No. 2, een krachtige beroemdheid, bevatte. Precies deze tentoonstelling nr. 2 werd een van de eerste Edición Limitadas in 2000. Het was zo populair dat in 2001 een nieuwe editie werd geproduceerd, en in hetzelfde jaar werd een andere Romeo y Julieta geproduceerd als een EL, dit keer een Robusto. Andere limited editions volgden in 2003 (Hermoso No. 1), 2004 (Hermoso No. 2), 2007 (Escudos) en 2009 (Duke).
De porseleinen pot met 25 Short Churchills gepresenteerd in 2010 is nu al een gewild verzamelobject. Slechts een handvol exemplaren van dit juweeltje bereikten de Nederlandse markt en zijn helaas niet meer verkrijgbaar.